Za nami XXVII Ogólnopolski Festiwal Dziecięcej Twórczości Folklorystycznej „DZIECKO W FOLKLORZE”. Wspaniałe występy młodych artystów oceniało wyjątkowe jury, które miało nie lada wyzwanie, aby wybrać tych najlepszych!
Protokół z posiedzenia jury XXVII Ogólnopolskiego Festiwalu Dziecięcej Twórczości Folklorystycznej „DZIECKO W FOLKLORZE” odbywającego się w dniach 19 – 20 czerwca 2021 roku w Baranowie Sandomierskim przedstawia się następująco:
Jury w składzie:
prof. dr hab. Jan Adamowski – językoznawca, folklorysta, badacz kultury regionalnej Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie
dr Kinga Strycharz-Bogacz – etnomuzykolog, Katolicki Uniwersytet Lubelski
mgr Jolanta Dragan – etnograf i muzyk, kustosz Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej
oceniając dobór repertuaru, cechy regionalnego stylu oraz biorąc pod uwagę wartości etnograficzne, wykonawcze i artystyczne postanowiło przyznać następujące nagrody
i wyróżnienia:
W KATEGORII ZESPOŁÓW OBRZĘDOWYCH – WIDOWISK SCENICZNYCH:
2 równorzędne wyróżnienia po 200 zł każde przyznano:
- Zespołowi „Biedronki z Ochronki” z Publicznego Przedszkola w Ropczycach
(woj. podkarpackie), - Zespołowi „Dziatki z Chatki” z Zakliczyńskiego Centrum Kultury w Zakliczynie (woj. małopolskie).
W KATEGORII KAPEL:
I nagrodę w wys. 500 zł oraz dużego drewnianego klepoka otrzymuje
Kapela Młodzieżowa „Jutrzenka”, TCKiS z Zakopanego (woj. małopolskie);
II nagrodę w wys. 400 zł i małego drewnianego klepoka otrzymuje Kapela „Lilia”
ze Stowarzyszenia „Zacheusz” z Ełku (woj. warmińsko-mazurskie);
3 równorzędne III nagrody po 250 zł każde otrzymują:
- Kapela Dziecięca „Jutrzenka”, TCKiS z Zakopanego (woj. małopolskie),
- Kapela „Małe Opatkowice” z Zakliczyńskiego Centrum Kultury w Zakliczynie (woj. małopolskie),
- Kapela „Iskierki” z Fundacji „Iskry Tradycji” w Świlczy (woj. podkarpackie);
wyróżnienie w wys. 100 zł otrzymuje Kapela „Opatkowiaczki” z Zakliczyńskiego Centrum Kultury w Zakliczynie (woj. małopolskie).
W KATEGORII GRUP ŚPIEWACZYCH:
2 równorzędne I nagrody po 350 zł każda oraz 2 duże drewniane klepoki otrzymują:
- Gminny Młodzieżowy Zespół Góralski z Szaflar (woj. małopolskie),
- Zespół Śpiewaczy „Małe Kraśniczanki” z Opoczna (woj. łódzkie);
II nagrodę w wys. 250 zł oraz mały drewniany klepok otrzymuje
Zespół Regionalny „Mała Istebna” (grupa starsza) z Istebnej (woj. małopolskie);
III nagrodę w wys. 200 zł otrzymuje Zespół „Rodzeństwo Lenart” z GOK
w Modliborzycach (woj. lubelskie);
4 wyróżnienia po 100 zł każde otrzymują:
- Szkolny Zespół Ludowy „Podchlebnicki” ze Starej Wojskiej (woj. łódzkie),
- Zespół Regionalny „Mała Istebna” (grupa młodsza) z Istebnej (woj. małopolskie),
- Grupa Śpiewacza „Opatkowianki” z Zakliczyńskiego Centrum Kultury
w Zakliczynie (woj. małopolskie), - Grupa Śpiewacza ZPiT AGH „Krakus” z Krakowa (woj. małopolskie).
W KATEGORII ZESPOŁÓW TANECZNYCH:
W tej kategorii komisja postanowiła nie przyznawać I nagrody, natomiast przyznała
2 równorzędne II nagrody w wys. po 500 zł oraz 2 małe drewniane klepoki, które otrzymują:
- Zespół Regionalny „Ciardasie” z Czarnej Góry (woj. małopolskie),
- ZPiT „Chorzelowiacy” z SOKiS w Chorzelowie (woj. podkarpackie);
3 równorzędne III nagrody po 400 zł otrzymują:
- ZPiT „Ziemia Lisiecka” – grupa reprezentacyjna z Liszek (woj. małopolskie),
- Zespół „Przyprostyńskie Koziołki” ze Zbąszynia (woj. wielkopolskie),
- ZPiT AGH „Krakus” im. Wiesława Białowąsa z Krakowa (woj. małopolskie);
2 równorzędne wyróżnienia po 200 zł otrzymują:
- ZPiT „Ziemia Lisiecka” – młodsza grupa z Liszek (woj. małopolskie),
- Zespół Tańca Ludowego „Leszczyniacy” w Świdniku (woj. lubelskie).
W KATEGORII SOLISTÓW ŚPIEWAKÓW:
2 równorzędne I nagrody w wys. po 250 zł oraz duże drewniane klepoki otrzymują:
- Aleksandra Nędza-Chotarska z Zakopanego (woj. małopolskie),
- Milena Jargieło z Biłgoraja (woj. lubelskie);
II nagrodę w wys. 200 zł oraz małego drewnianego klepoka otrzymuje Daniel Karwaczka z Szaflar (woj. małopolskie);
3 równorzędne III nagrody w wys. po 100zł otrzymują:
- Martyna Niemiec z Tryńczy (woj. podkarpackie),
- Katarzyna Rączka z Biłgoraja (woj. lubelskie),
- Urszula Wilczyńska z Baranowa Sandomierskiego (woj. podkarpackie);
5 równorzędnych wyróżnień po 50 zł każde otrzymują:
- Aleksandra Wojnar ze Świlczy (woj. podkarpackie),
- Amelia Pękacz z ze Starej Wojskiej (woj. łódzkie),
- Helena Baranowska ze Zwolenia (woj. mazowieckie),
- Marcelina Gawior z Dębskiej Woli (woj. świętokrzyskie),
- Jonasz Migacz z Podegrodzia (woj. małopolskie).
W KATEGORII SOLISTÓW INSTRUMENTALISTÓW:
I nagrodę w wys. 300 zł oraz dużego drewnianego klepoka otrzymuje
Maciej Łukaszczyk-Capowski z Zakopanego (woj. małopolskie);
4 równorzędne II nagrody w wys. 200 zł oraz 4 małe drewniane klepoki przyznano:
- Aleksandrze Rydzik z Grodziska Dolnego (woj. podkarpackie),
- Oliwii Spychel z Leśnej Podlaskiej (woj. lubelskie),
- Franciszkowi Topórowi-Futerowi z Zakopanego (woj. małopolskie),
- Filipowi Stępkowskiemu z Ełku (woj. warmińsko-mazurskie);
2 równorzędne III nagrody w wys. po 100 zł przyznano:
- Gabrielowi Hubce ze Świlczy (woj. podkarpackie),
- Przemysławowi Dyndałowi z Majdanu Sieniawskiego (woj. podkarpackie);
5 równorzędnych wyróżnień po 50 zł otrzymują:
- Wiktor Piela z Ełku (woj. warmińsko-mazurskie),
- Adam Gaura z Zakliczyna (woj. małopolskie),
- Aleksandra Pigan z Majdanu Sieniawskiego (woj. podkarpackie),
- Emilia Pigan z Majdanu Sieniawskiego (woj. podkarpackie),
- Martyna Pigan z Majdanu Sieniawskiego(woj. podkarpackie).
Nagrody finansowe oraz rzeczowe – drewniane klepoki – zostały ufundowane przez Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Baranowie Sandomierskim oraz dla lokalnego uczestnika przez Alinę Szymczyk.
Festiwal został zorganizowany ze środków Miasta i Gminy Baranów Sandomierski i przy pomocy: Przewodniczącego Zarządu i Rady Osiedla w Baranowie Sandomierskim, Zespołu Obrzędowego „Lasowiaczki”, Ochotniczej Straży Pożarnej w Baranowie Sandomierskim, Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Baranowie Sandomierskim.
Uwagi końcowe :
Członkowie Jury podkreślają wysoki poziom zaprezentowanych programów podczas tegorocznego festiwalu. Można było zauważyć wielkie zaangażowanie i pracę, jaką włożyli wszyscy wykonawcy w przygotowanie ww. prezentacji. Komisja wyraża także podziękowania instruktorom i opiekunom za wysiłek, jaki włożyli w przygotowanie występujących podczas festiwalu. Dzięki ich pracy można było zobaczyć występy wielu utalentowanych dzieci, które umiejętnie kształtowane przez nich stają się uczestnikami przekazu tradycji, co jest działaniem istotnym w świetle konieczności ochrony niematerialnego dziedzictwa kultury.
Jednak główną ideą festiwalu jest krzewienie wśród dzieci i młodzieży kultury tradycyjnej w jej różnych przejawach i zakresach oraz zachęcanie ich do jej kultywowania. Oceny jury odwoływały się do tego nadrzędnego kryterium. W związku z tym komisja sugeruje zwrócenie uwagi na bardziej wyrazisty dobór repertuaru, tj. genetycznie związanego
z kulturą ludową. Ponadto trzeba podkreślić konieczność przekazywania i pokazywania własnego dziedzictwa i kultury lokalnej, poszukiwania lokalnej tożsamości,
co w kontekście ochrony niematerialnego dziedzictwa kultury i transmisji pokoleniowej własnego dziedzictwa ma wielkie znaczenie.
Zwracamy także uwagę na bardziej adekwatny dobór repertuaru do wieku wykonawców, zgodność języka gwarowego i stroju z regionem, także tym prezentowanym, nie zawsze udanego, wiernego naśladownictwa dorosłych, a także wystrzegania się manier wykonawczych niezgodnych z tradycją, a bardziej ze wzorami prezentacji typu artystycznego, m.in. nieuzasadnionej gestykulacji, używaniu akcesoriów obrazujących teksty pieśni itp. Z tego względu Komisja widzi potrzebę organizowania festiwalu w kolejnych latach.
Jury wyraża gorące podziękowanie wszystkim instytucjom wspierającym organizację tego festiwalu, który rokrocznie przyciąga coraz więcej uczestników i widzów,
a Organizatorom gratuluje bardzo sprawnego przeprowadzenia imprezy.